• Foto van schrijverClair van Baal

Bijgewerkt op: 4 okt. 2023

Artrose is een bekende en veel voorkomende gewrichtsaandoening. Uiteindelijk krijgt iedereen er uiteindelijk mee te maken, maar lang niet iedereen ondervindt hier hinder van. Veel mensen denken bij artrose aan oudere mensen, maar dit is lang niet altijd het geval. De mate waarin klachten ervaren worden, varieert sterk. Mensen met artrose ervaren vaak (start)pijn en stijfheid, bijvoorbeeld in de handen, schouder, heup, rug en knieën.

Om zo onbelemmerd mogelijk te functioneren, is één ding het belangrijkst: blijven bewegen. Dat lijkt tegenstrijdig, want bewegen kan juist pijnlijk zijn. Een van onze fysio- of manueel therapeuten kan je hierin begeleiden en adviseren, om zo klachten in het dagelijks leven te verminderen.

Bij Manueel-Fysiocare vind je therapeuten met ruime ervaring in het behandelen van artrose. Als eerste vindt er een uitgebreide intake plaats. We kijken naar de aard van de klachten, bespreken waar je het meest tegenaan loopt en stellen een persoonlijk plan van aanpak op.

De behandeling zelf bestaat vaak uit oefentherapie en optimaliseren van de soepelheid van de spieren en gewrichten om bewegingen te optimaliseren. Door te bewegen, maak je spieren sterker, verminder je stijfheid, houd je het gewricht soepel zodat de pezen en gewrichten beter functioneren. Beweging op maat zorgt voor een vermindering van pijn en voorkomt het verergeren en terugkomen van klachten. De fysiotherapeut zorgt ervoor dat je op een veilige en juiste manier beweegt, om bijvoorbeeld overbelasting te voorkomen.

Verder kunnen onze fysiotherapeuten je adviseren gericht op een gezonde en vitale leefstijl. Zo werken we samen aan een zo optimaal mogelijk resultaat.

Soms leidt artrose tot een operatie voor het (gedeeltelijk) vervangen van bijvoorbeeld een heup of knie. Ook dan ben je bij Manueel-Fysiocare aan het juiste adres. Voor en na de operatie begeleiden we je met je revalidatie, zodat je snel mogelijk weer terug kan keren naar een actief leven. Meer informatie hierover vind je op onze website

Meer weten of direct een afspraak bij een van onze ervaren therapeuten maken?

Neem gerust contact met ons op!

Recente blogposts

Alles weergeven